בולמים את תמ"ל 1088
המאבק של
אושרה ולדמן
עוצרים את תכנית הבניה המופרזת במזרח העיר ואת סיפוח שטחי צופית! שיתוף פעולה של מטה המאבק של התושבים יחד עם סיעת כפר סבא מתקדמת
19%

14,300

מתוך 75,000

0

לא נקבע תאריך

0

תומכים ה.קבע

32

תומכים.ות

עוצרים את תכנית הבניה המופרזת במזרח העיר ואת סיפוח שטחי צופית!

ב-18/12/22 החליטה המדינה לאשר את תכנית המוביל – כפר סבא צפון (תמ"ל 1088), שתכליתה סיפוח שטחים חקלאיים השייכים לצופית לכפר סבא והקמת כ 4,000 יחידות דיור בשטחה ועל שטח העיר. מדובר ברובע חדש בעיר. התכנית צפויה להיות הרסנית לכפר סבא כולה ולמזרח העיר בפרט, כיוון שהיא לא מבטיחה תשתיות ואיכות חיים ראויה, מעמיסה באופן חריג על התשתיות באיזור, וכן כי היא מהווה איום על מוקדי פיתוח נוספים בעיר באותו פרק הזמן, בשל מיקוד המנגנון העירוני בקידום הרובע החדש וכן מהווה איום על החוסן הפיננסי של העיר.

הנהגת עיר אמורה להמנע ממהלכים שיכולים לפגוע ברמת החיים של התושבים הקיימים.

להלן סקירה מורחבת על כשליה העיקריים של התכנית ועל האיומים בה:


כשליה העיקריים של התכנית:

כשל תחבורתי

התכנית לא כוללת פתרונות תחבורתיים ותביא לאסון תחבורתי שכולנו נרגיש כל בוקר וכל יום.
אין מחויבות לכבישים חדשים בתכנית, וגם אם יורחב ציר צפוני הוא לא יוכל להכיל את כמות הרכבים הצפויה באזור פקוק כבר היום. בניגוד לאמירות ראש העיר, כביש 5503 (כביש 541 העתידי) הצמוד לשכונה מצפון לא מתוכנן להגיע לכביש 4 במסגרת התכנית או בעשרים השנים הקרובות, והוא מסתיים ברחוב טשרניחובסקי ומשם מתנקז לצומת עליה. הוא גם לא מגיע לפי שום תכנון לכביש 6 ממזרח. האזור לא קרוב למערכות הסעת המונים כמו רכבת או מטרו. מענה האוטובוסים כושל כבר היום ובספק שיוכל לספק מענה סביר לכמות תושבים גדולה כל-כך. מדובר בשכונה מבוססת רכב פרטי.

היעדר שטחי ציבור

התכנית לא כוללת מספיק שטחים ציבוריים
רמת החיים לה אנחנו מצפים הכוללת שירותים כגון: מגרשי ספורט, קופות חולים, פרישה מספקת של בתי ספר וגני ילדים, מוסדות תרבות, מוסדות דת ועוד – לא תתאפשר. המדינה למעשה סיפחה את שטח הכפר הדמוקרטי הנוכחי לשכונה החדשה והוא צפוי לשרת את תושביה.

היעדר תשתיות

המט"ש (מתקן טיהור שפכים) העירוני נמצא בספיקה של 90% ולא קיימת תכנית ודאית לאספקת פתרון קצה לגידול המהיר הצפוי באוכלוסייה, לפיכך יש חשש מפתרונות ביניים ומטרדי ריח במשך שנים רבות.

בניה על מעט השטחים הפתוחים שנותרו בגבול העיר

העיר כפר סבא מוקפת משלושת צדדיה בכבישים ובאיזורי תעשייה. לעיר שני מתחמי שטחים פתוחים בציר הצפוני של העיר - חלקם במזרח העיר וחלקם במערב העיר. השכונה מתוכננת להבנות על כ 300 דונם של שטח פתוח בצפון שכונת גני השרון וקפלן. יש חשיבות רבה להשארת שטחים פתוחים לטובת רווחת הציבור ומטעמי בריאות ואוורור העיר. הוספת עומס בניה מוסיפה זיהום וחום ולא ברור שהדבר דרוש לעיר מעבר לבניה הרבה המתוכננת בה ממילא.

התכנון לא לוקח בחשבון מיזמי בניה עצומים הסמוכים לתכנית

התכנון התשתיתי כגון תחבורה או פיתרון מט"ש לא לוקח בחשבון את התכניות הסמוכות שאמורות להיות מקודמות בקרוב - התחדשות יופסטל מורחב בהיקף של כ 4000 יח"ד ובניה צפויה בצפון בן יהודה בהיקף של כ 10,000 יח"ד
התכנון אינו לוקח בחשבון את התכניות הסמוכות, ולפיכך המענים המתקבלים בתכנית הם בעלי אמינות נמוכה. התכנית אינה חלק מתכנון עירוני כולל ואין ביטוי לה בתכנית תחבורה עירונית או בתכנון מט"ש עירוני או בתכנית אב למשק המים. למעשה מתכננים פה תכנית חדשה, שמעולם לא הסתכלו עליה כחלק מהמכלול העירוני אלא מסתכלים עליה כאילו היא אי בודד, בלי לקחת בחשבון תכניות ענק סמוכות. אנחנו דורשים תכנון עירוני הוליסטי.


שלילת מסלול אישור רב שלבי מהציבור וסטנדרט נחות

התכנית כולה קודמה בחטף, כאשר אפילו התנגדויותיה של העיריה עצמה לא התקבלו. אם תתממש נקבל שכונה באיכות ירודה, שאינה לפי הסטנדרט העירוני בבנייה זאת תוך פגיעה במסדרון האקולוגי ובשטחים הפתוחים. הקידום המזורז של התכנית אינו מאפשר שלביות של הקמת תשתית הכבישים, מוסדות החינוך בשכונה ולא בשיווק אזורי מסחר ותעסוקה בדומה לתכנית בתכנון עירוני.

התכנית מעולם לא נידונה בועדת תכנון ובניה של העיר. היא למעשה קודמת במסלול עקיף שעוקף את גופי התכנון המקובלים כמו ועדת תכנון ובניה בה יושבים נציגי ציבור והועדה המחוזית אשר יש לה כללי אישור משלה, אשר כוללים איזונים חשובים כמו שמירה על שטחים פתוחים ובדיקת מלאי תכנוני.



התכנית מהווה איום על שני אינטרסים מרכזיים של העיר:

סיכון של עיכוב התחדשות עירונית

התכנית תדרוש את מלוא המשאבים של המנגנון העירוני
העיר עומדת בפני קידום מספר פרוייקטים בהתחדשות עירונית. הפרוייקטים הללו מחכים זמן רב. התכנית החדשה אינה שכונה מצומצמת אלא למעשה רובע עירוני בגודל של ששתי השכונות הירוקות. עיריית כפר סבא בנתה ואכלסה את שתי השכונות הירוקות לפני כעשור ואז הפסיקה לבנות בעיר, ולא הצליחה לקדם התחדשות אף לא של שכונה אחת במשך עשור שלם. לרובע חדש יש חבלי לידה של עשור, והוא דורש התעסקות מסביב לשעון. המנגנון העירוני לא יוכל לתמוך בקידום פרוייקטים משמעותיים לצד קידום הרובע החדש. הפרוייקט הזה ידחק בעיקר את התחדשות שכונת יוספטל הסמוכה, שגם בה יש היקף פיתוח מופרז המתחרה על אותם משאבים עירונים ותשתיות.

פגיעה בחוסן הפיננסי של העיר

הרובע החדש המתוכנן גרעוני. אין בו מספיק שטחי מסחר ותעסוקה. הוא מהווה יריבות לשכונות אחרות שצריכות לקום בהתחדשות עירונית.
בעיר כפר סבא קיים כיום חוסר בשטחי מסחר ותעסוקה רבים. הדבר מתבטא ביחס נמוך של ארנונה עסקית לארנונה ממגורים. ארנונה ממגורים היא גרעונית ולכן יש צורך בפיצוי של הכנסות מארנונה עסקית שהיא יקרה יותר. היחס בין שני סוגי הארנונה הוא כ 45/55 לרעת ארנונה מעסקים בעוד שברשויות איתנות היחס הוא הפוך 60/40 לטובת ארנונה עסקית. המשמעות היא חוסר של שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של כ כ 600 אלף מ"ר בשנה. החוסר מתבטא כבר כיום לדוגמא בחוסר בבנייה של כיתות חדשות נוספות. בניה של שכונה חדשה וגרעונית אף תגדיל לרעה את היחס הנ"ל ותתבצע דחיה במימוש של פרוייקטים של התחדשות עירונית שגם הם גרעוניים מטיבם. קיים סיכום משמעותי להגדלת המינוף ולפגיעה בסל השירותים לתושב. דוחות של גופים מובילים בצביעים על כך שבנייה מואצת במסגרת תכנית ותמ"ל מביאה לפגיעה באיכות החיים ביישוב בתוך חמש שנים מיום האכלוס.

*

ונקודה נוספת

יש חלופות בשטח העיר לבניה

אין סיבה לבנות את השכונה החדשה, מאחר שיש בעיר מלאי תכנוני מכובד. תכניות הבניה בעיר מציגות מלאי תכנוני של כ 10,000 יחידות לבניה בצפון בן יהודה וכ 15,000 יח"ד בבניה חדשה ובהתחדשות עירונית בשאר חלקי העיר.


חשוב לבנות בעיר שלנו ולפתח אותה - אבל לא ככה!

אנו מאמינים שחשוב לכולנו לעמוד על מה שנכון ולהתבטא נגד אי צדק וחוסר במנהל תקין.


מה עושים?

חברנו יחדיו מאות תושבים בהובלת סיעת כפר סבא מתקדמת בראשות הדר לביא ומטה המאבק בראשות אושרה ולדמן להגיש עתירה לעצירת התכנית.

אנו מזמינים אותך לקחת חלק במימון העתירה המנהלית.

לטובת העתירה נשכר משרד עו"ד קריסטל המתמחה בהתנגדויות מסוג זה. עלות העתירה צפויה להגיע לסכום של כ-90,000 שקלים כולל מע"מ. הכסף שמגויס ישמש לכיסוי שכר טרחת עורכי הדין, עמלה בגין השירות של beactive, כיסוי אגרות בית משפט והוצאות אחרות. כ 15,000 שקלים כבר גוייסו לפיכך נותר לנו לגייס כ 75,000 שקלים. התומכים יחוייבו בכל מקרה ולא רק בהגעה ליעד.

יש להגיש את העתירה עד סוף חודש ינואר.


בניגוד לעירייה ולמוסדות התכנון המצוידים בסוללת עורכי דין אנחנו פועלים בהתנדבות ורק עם התגייסות הציבור נוכל להמשיך להילחם.

לאור האמור לעיל ולוח הזמנים הקצר יש לנו צורך דחוף בתמיכתך כדי להצליח!


למידע נוסף:

מסמכי התכנית במנהל התכנון

https://mavat.iplan.gov.il/SV4/1/99000984989/310

קבוצת ווטסאפ לעדכונים שוטפים

https://chat.whatsapp.com/Htgunje6UXdDzMYVTZDEsk

טור של חברת המועצה ושמאית מקרקעין יעל סער

http://bit.ly/3Xma1ZY

עלינו בעיתונות

http://bit.ly/3QLx6Tn

http://bit.ly/3XB8wr3


בחרו סכום לתמיכה